SiLa SoKonG SaYa!!! cLicK !!!!

SeBeLuM BaCa PleASE ClIcK!!!

Saturday, September 12, 2009

ZaKat PeNdaPataN JanGan LuPa!!

Semalam aku xmasuk ofis dkt caw.Sg.Pinang..tapi aku masuk ofis dkt caw.Bukit Tengah..Aku tiba dekat sana lebih kurang pkl7.15 tapi langsung xnampak kelibat orang..hehe.Sebenarnya aku datang Bukit Tengah bukan nak mengulat tapi ada kerja yang perlu settle di sini iaitu membuat pemeriksaan akhir sebelum aku dan En.Jamil keluarkan anggaran kos pembaikian dan menaiktaraf sistem Pencegahan Kebakaran di Makmal Kualiti Makanan di Butterworth.Aku dah janji nak siapkan sebutharga dan datang ke makmal ini pada minggu ini.

So aku tunggula En.Jamil dan En.Loga(Driver Unit Senggara).Sebenarnya aku dan En.Jamil planning nk datang terus di CKM Bukit tengah..tapi akan kan daya isteri En.Jamil xcuti hari ini.So aku yang pergi terus CKM Bukit Tengah..sampai sana maybe diorg cakap aku ni ambik kesempatan nak balik awal...So please la...semalam aku balik pkl530 tau even aku leh balik pkl430..jgn cakap aku mengulat dahla..lempang kang!!!!!

Tepat pkl8.00 so ramaila masuk ofis..then aku diberitahu hari jumaat ini ada seorg ustaz dari PUZ(Pusat Urusan Zakat) akan bagi taskiroh di sini pkl8.30.ermm aku pon serba salah coz takut en.jamil datang satgi terbantut program kami ..Uish..satgi kalo aku xpergi diorg cakap aku ini xsuka budaya ilmu plak.sbb sume staf di sini digalakan/diwajibkan hadir sesi taskiroh ini.Ermm aku mmg tertarik dengan budaya ilmu macam ini...tahniah aku ucapkan kepada staff CKM Bukit Tengah kerana berjaya menjadikan perkara ini sebagai amalan atau budaya di jabatan ini..Bukan senang untuk menganjurkan hal keagamaan seperti ini dengan kehadiran penuh serta komitmen daripada pelbagai staff di sini.

Lagipun sepanjang aku berkhidmat di sini,ini first time aku hadir...sebagai seorang P&P aku patut join program ini untuk menggalakan penganjuran ini mendapat sokongan.Inyallah sekiranya aku ada kelapangan aku akan hadir pada program seperti ini...Terus terang aku sebenarnya telah lama tidak menghadiri majlis usrah macam ini...dkt UTM..ermmm malas giler....sejak kluar dari Matjiwa segala majlis keilmuan dan keagamaan seperti telah jarang aku hadiri.Mungkinkah aku sekarang telah mengejar duniawi?Uhhh..tapi aku nak hightligt dkt sini..aku belum tersesat lagi tau..tapi seperti biasa..aku hanyalah insan biasa..mudah terlupa..lalai...hehehe.

Berbalik kepada taskiroh itu,aku hanya tertarik kepada isu zakat pendapatan...
Rupanya gaji yang aku terima ini tidak 'dibersihkan' lagi mengikut Islam....
debgan erti kata lain kita yang berkerja ini perlu dikenakan zakat pendapatan....jenis zakat pendapatan ini amatla jarang dibuat kerana kita sering berpendapat bahawa gaji yang kita perolehi xmencukupi menggangung hutang kereta,hutang PTPTN,hutang rumah,harga barang semakin mahal dan bla2..bla2..tapi aku nak tanya gaji sampai berapa korang leh cakap korang leh cukup???berapa banyak yang cukup?Sebenarnya isu gaji xcukup ini adalah hati kita tamak dan tidak zuhud ke jalan Allah...erti kata lain..kita merasakan gaji xcukup disebabkan rezeki yang kita terima ini tidak dapat keberkatan Allah.Sekiranya kita mendapat keberkatan Allah kita akan senang dan perjalanan hidup ni kelihatan mudah.

erk2..memang terasa sgt dengan kata2 ustaz tersebut..dan membuatkan aku rasa hiba..barula aku dapat hidayah..hehe.yela..korang pernah tengok orang yg selalu keluar zakat jadi papa kedana..miskin...?pastu penah tengok org jutawan yang sering menolong org susah dia jd susah sama...aku tengok bertambah kaya adalah...hehe.Contohnya:
1.Dekat kampung aku ini..adala pak haji ni..selalu sumbangkan seekor lembu untuk korban...sedekah dekat masjid..aku tengok rezeki dia mencurah2 ja..pergi haji di mekah tiap2 tahun plak...xpon miskin..hehe.
2.Ahli koprat seperti Syed al-Bukhari jutawan bumiputera malaysia..buat masjid mahal2..buat institut pendidikan..bantu penjaja dengan buka kompleks baru untuk berniaga...beri sumbangan separuh gajinya kepada org susah...tgk xmiskin2 pon...siap betambah kaya lagi daripada no.10 terkaya di malaysia mendapat no.7 plak tahun nih...

So.harapan aku kita sedia maklum bahawa zakat pendapatan amat dituntut dan WAJIB dikeluarkan.kalo xtau or nak info layari lah http://www.e-zakat.com.my.Semoga kita mendapat keberkatan Allah dalam mencari rezeki.Amin..........

~HaMzY~

No comments: