SiLa SoKonG SaYa!!! cLicK !!!!

SeBeLuM BaCa PleASE ClIcK!!!

Monday, May 11, 2009

SyukuR Kepada Tuhan Maha Esa!!!!

Alhamdullilah...syukur kepada Tuhan..

Ibuku...Pn Normah Sudah keluar daripada hospital selepas menjalani operation daripada 25 April -11 Mei 2009.Semoga kesihatan mak akan pulih seperti biasa..Insyallah..

Hari ini,aku seperti biasa...agak busy menjawab surat-surat rasmi berkenaan Unit Selenggara Bangunan...aku habiskan separuh masa aku dengan menaip/reply surat utk tugasan rasmi.Hari ini juga Unit,aku menerima seorang Practical Trainee daripada Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).namanya Haziq umur 21 tahun..ermm sebaya dengan adikku Hanafi.budak Diploma berasal daripada Kulim.First day dia dalam unit aku,cian juga aku tengok...tidak tentu arah aku tengok...hehe.sampai ikan-ikan dalam kolam depan unit aku tuh pun dia layan...hahaha.Sowila hari ini aku busy skit...aku terpaksa pergi KOMTAR, SPRM dan Dewan Undangan Negeri.ada hal perlu setle.Selepas selesai urusan formal aku tuh,aku tgk Haziq ini penuh kebosanan..yela bdk baru masuk praktikal penuh dengan cahaya semangat untuk berkerja..ermmm semangat itu teringat time aku praktikal pada tahun 2006 dengan sahabatku ZulKola...kami praktikal dekat Hicom-Honda Manufacturing Sdn.Bhd. Sg Petani, kiranya kilang ini dekat sangat dengn umah aku...time tuh Kola tumpang umah aku selama 10 minggu.

Pukul 4.30PM aku panggil haziq masuk bilik aku...aku minta dia explain apa yang dia nak belajar dekat unit Selenggara.Dia macam blurr je.So aku ambik pen dan sehelai pen,tu mmg cara aku untuk explain dekat orang...ntah memang terbiasa buat macam tuh.maybe aku nih bukan seorang good presenter sebab tu terpaksa sketch or tulis untuk build up my comfident.Aku explain satu persatu apa yang dia patut tahu...dan aku try bg draf practical training dekat Unit.Wah...terpancar cahaya keseronokan Haziq nih..siap cakap terima kasih En.Hamzi sebab explain dekat dia..ermm sebenarnya aku tahu apa yang dia nak.tapi aku just nak tengok macam dia nak handle situasi time bekerja..Bukan mudah kalau nak dapat ilmu itu kalau kita tidak cari sendiri...mana boleh suap ja...

Untuk tahun ini,aku akan try pertingkatkan kualiti pengurusan budak2 praktikal di bawah JKR CKM.Kalau leh biar diorg dapat feel cara bekerja di gov.Aku kesian juga tengok kebajikan bdk2 praktikal trainee terabai..dan cuba nak elak daripada persepsi orang ramai bahawasanya praktikal di JKR xde apa2 yang leh belajar..ini cuma perancangan aku jer..xtau la berjaya or tidak.yang penting ada perubahan skit.Insyallah...mudah-mudahan aku ada sedikit masa untuk guide bdk-bdk ni.

Penat juga aku di CKM nih...aku ada byk plan perubahan utk CKM...insyallah aku akan move slow2 utk upgrade pengurusan Unit Selenggara.Di gov nih bukan leh buat perubahan besar nanti melompat plak staf2 masalah nih..hehe.lagipun aku xcukup power untuk try ubah dasar underground staf2 nih...tunggu la suatu masa nanti...bila HaMzI SemAkiN DewAsa!!!!

~HaMzY~

p/s: Sowila ejaan silap coz nak cepat2...xcheck pon post nih...mengantuk sangatla...:P

6 comments:

Anonymous said...

ermm..KMK dh siap Ker...

MoHd KhAiruL HaMzi B. MhD JaMin said...

ermm lum siap lagi...pening2 keja banyak...cian jg org yg nak present nanti...harap diorg leh perform!!Chaiyoo!!!

zulkola said...

wei, nama aku terselit jugak noo dalam coretan hang nie...hahaha mak hg kena operation pasai apa?

MoHd KhAiruL HaMzi B. MhD JaMin said...

ooo...ada nama baru nak bg komen!!!

Anonymous said...

ehm..i suker cara pemikiran you..ehmm..you jgn keja kuat sgt..mmgu nie you busy sgtkan..so take care...!!!

Anonymous said...

so..you busy sgt ker ngan kmk...? Saper yg nak wat present nanti tue..ARTIS ker?