SiLa SoKonG SaYa!!! cLicK !!!!

SeBeLuM BaCa PleASE ClIcK!!!

Wednesday, February 4, 2009

MonThLY MorNinG MEeting!!!

Pada pagi ini,aku datang awal keja coz ptg semalam Bos aku hantar message kena attend Monthy Morning Meeting bersama Pengarah JKR Penang.setiba aku sampai office aku terus mencari Mr.Loga (pemandu).Mr Loga adalah pemandu bahagian aku(Penyelenggara).Its mean aku dah ada driver sekarang.hehe.Tepat pkl 8.30AM aku bersama Pn.Suraya terpacak di KOMTAR,Level 5 dkt Auditorium A.ermmm tengok macam xda org mai lagi kot..lagipun pintu kunci dan xda org pon.kiranya awal kot kami nih...5minit kami tunggu datangla En. Yahayatu dan 2 org mamat berkot.dengar lograt macam sorg dari Terengganu dan sorg dari Kelantan.Oh lupa nak perkenalkan.. En. Yahayatu tu adalah Jurutera Projek Mekanikal.kiranya orang paling otaila Cawangan Mekanikal dan bakal naik pangkat J44.En Yahayatu memperkenalkan kami kepada 2org mamat ini..borak2 kosong.ketahuilah 2org mamat ini termasuk En Yahayatu dan kami adalah Produk UTM.aku leh simpulkan sebahagian besar org kerja di JKR adalah bdk2 UTM.hehe.Conclusion,kalo nak keje JKR, studyla dkt UTM.hehe

Pukul 9.00AM,kami menyanyi Lagu Kebangsaan (NegaraKU)~terlalu lama aku xmenyanyi beramai.hehe.Lagu NegeriKu Pulau Pinang~teringat dekat KMPP~dan lagu xpernah aku dengar LAgu Perkhidmatan Awam.hehe.Sejurus lepas tu,Pengarah memberi ucapan,ada ucapan perpisahan,ucapan hari jadi dan paling best Pengarah memperkenalkan staft2 baru join/penempatan baru di JKR Penang.Uish...ramai gilo Jurutera dan TA dalam dewan ini..aku terkejut beruk juga 2org mamat yg aku jumpa sebelum masuk tu adalah Jurutera Daerah (JD),aku rasa pangkat dia dalam J44/48.nasib baikla aku kawal penampilan aku..kalo aku sembang bodo2 mampuih...hehehe.tapi depa borak selamba ja..macam aku satu kepala ja.hehe.Dalam pkl1030AM,majlis itu bersurai.

Lepas bersurai ja,aktiviti paling best di JKR adalah makan selepas majlis.haha.perut aku memang memulas sejak pagi tadi coz xmakan lagi.apa lagi aku serbula..masa mengambil makanan aku terjumpala Lim,Fahmi(Jurutera Jalan) dan Saiful(Jurutera Bangunan)~depa ni kiranya seBatchla aku.lapor diri sama2 dkt HQ.Oleh kerana aku sangat lapar,aku pergi beratur bersama staft2 lain..sepatutnya makan dekat meja disediakan.Aku malasla dok makan dengan orang2 beso,pastu makan kena cover2.hehe.xdela sebenarnya aku malas makan dekat sana,fahamla JKR kalo dah berborak nanti keja lupa plak..so aku ini baru lagi lagipun bos aku pon ada kenala kipas2 skit.jaga performance.hehe.

Ermm balik ja dari KOMTAR,En.Jamil telah inform petang ini pkl3.00PM ada Meeting Department aku.adus nampaknya aku kena jadi Pengerusi.dahla xprepare apa2 langsung.so belasahla...cuma time tu aku tekankan WBS(Work Breakdown Structure) bahagian dept aku dan responsibilty/misi/visi JKR.hehe.So dapatla aku bertemu semua staft2 under responsible aku.Insyallah aku akan buat terbaik 'Jasa Kepada Rakyat'.First thing,aku hightlight dalam meeting adalah mengemaskini database..senarai pelanggan...senarai kontraktor..dsb.Alhamdulihah,aku telah memulakan langkah pertama dengan centerlize all code system yang akan digunapakai dalam sistem tender/invoice/workorder.Aku pun xtau macamne terkeluar idea yang sangat bernas itu.Hasilnya aku telah mengubah sistem code yang digunapakai lebih 30thn.hehe.Nasib baiklah diterima even dapat bantahan awal daripada juruteknik kanan.wah nampaknya era pemerintahan kuku besi Hamzi akan menjelma xlama lagi.hehe.

Untuk pengetahuan korg,keja di private dan gov jauh bezanya.Di sini kita sebagai pemimpin/memberi keputusan.So ertikata lain decision making in goverment perlu kuat.xmacam private even kita ada idea bernas pon sure xleh bg kesan dalam admin/management.Di goverment,kita cakap A, A mesti perlu laksanakan even ada pihak yang xsetuju.Bos tetap bos..Bos Always Right..hehe.tapi yang beratnya You have Big Responsible!!


~HaMzY~


1 comment:

orgkpg said...

hang gred brapa weh ?? huhuh..yup mmg btol , kalu keja private...idea bernas mcmana pon..x dipedulikan atau bos curi idea kita then present kt top management.aku pon penah kena..rs nk sepak2 ja..huhuh..dhla pemikiran org tua...huhuh....signboard pon dok buh kaler cm lambang beras bernas..haihhh...

time hang handle meeting, org bwhan hang bantah secara langsung ka? berdebat ka? kalu kerja private best,,bantai trus ja dlm meeting, siap terbang2 file..